The walk of dance

The Walk of Dance; always belief in your talents

Elin zit achter haar laptop en staart al een tijdje naar een leeg document op het scherm. Ze zucht, ze is natuurlijk veel te laat met het schrijven van haar opstel voor Nederlands. Morgen is de deadline, voor twaalf uur inleveren bij meneer Van der Ploeg. Haar meester Nederlands maakte nog zo’n stom grapje dat het voor Elin geen probleem moet zijn met een moeder die kinderboeken schrijft. “Jij hebt vast het talent van je moeder,” zei hij.

Elin bijt op haar nagels en spuugt een afgekloven nagel op de grond. Ze legt haar handen in haar nek, achterover leunend tegen de leuning van de bureaustoel. Verveeld pakt ze het stenciltje met de opdracht; voor de duizendste keer leest ze die door. Van der Ploeg heeft drie onderwerpen gegeven: ridders en kastelen, meisjes en modellenwerk en een verhuizing naar Ghana. Allemaal onderwerpen voor groep 8 kinderen! Die man is niet wijs. Dan hoort ze de voetstappen van haar moeder op de trap. Rina doet nooit moeilijk als het om leren gaat. Ze gaat er gewoon vanuit dat Elin haar best doet, alleen met Nederlands is ze superstreng. En bij een idioot opstel gaat ze lopen pushen. De deur gaat open; Rina brengt haar een glas cola.

‘Mam, je gaat niet zeuren dat ik te laat ben begonnen,’ roept ze. ‘Als je komt preken, ga dan maar gewoon weg.’

‘Ik wil je helpen. Laat me de opdracht nog eens lezen,’ zegt Rina. 

Elin draait haar bureaustoel naar haar toe, legt haar voeten op het bed en geeft haar moeder het stenciltje. Zorgvuldig leest Rina de opdracht. ‘Weet je al welk onderwerp je kiest?’

‘Nou, in elk geval niet over meisjes en modellenwerk. Ik heb niks met Ghana. Wat moet ik daar nou over schrijven? Dan nog liever die ridders,’ zegt Elin.

‘Heb je gelezen dat je ook gewoon een eigen verzonnen verhaal mag schrijven.’

‘Dat is nóg moeilijker,’ puft ze.

‘Je hebt fantasie genoeg. Dat lukt je vast wel. En anders zoek je ridders en kastelen op via google en dan kom je vanzelf wel op een verhaal.’

‘Jij hebt makkelijk praten, mam. Jij bent schrijver,’ sputtert Elin.

‘Hé, de vorige keer had je een zeven. Dat is toch een mooi resultaat. En via “controleren” kun je zo alle tikfouten uit de tekst halen. Als je wilt, redigeer ik morgen je verhaal voordat je naar school moet. Je bent toch het eerste uur vrij?’

Elin kijkt verbouwereerd naar haar moeder. ‘Ik dacht dat je boos zou zijn. Dat je me niet wilde helpen.’

‘Tuurlijk help ik je. Het stukje tekst dat je geschreven had, was echt niet slecht. Ik zie toch dat je al weken zit te tobben. Nou, probeer het nog. Je hebt morgenochtend tot ongeveer half tien. Dan lees ik het door en kan je het inleveren.’

‘Mam, je bent geweldig,’ roept Elin opgelucht. Haar moeder schudt grinnikend haar hoofd en sluit de deur zachtjes achter zich dicht.

Elin opent google en tikt in de zoekbalk “ridders en kastelen”. Er verschijnen allerlei hits: van Wikipedia tot aan jufjanneke.nl, van You tube filmpjes van verklede mensen tot allerlei foto’s. Elin klikt op afbeeldingen. Eerst maar eens zien of die plaatjes iets bij haar oproepen. Of er een verhaal inzit, zoals haar moeder altijd zegt. Ze scrolt en drukt dan op een foto van een ridder met een maliënkolder. Tot haar schrik knipoogt de man naar haar. Elin schudt verward met haar hoofd en klikt het plaatje direct weg. Ze wordt moe, dat is het. Opnieuw drukt ze op een foto van een oude burcht. Op datzelfde moment zwaait de ridder lacherig naar haar. Elin draait zich zenuwachtig om, ze is toch echt alleen. 

‘Doe niet zo idioot. Spoken bestaan niet,’ spreekt ze zichzelf ferm toe. 

Met hernieuwde moed zoekt ze weer naar een plaatje. Tot overmaat van ramp ziet ze geen enkel aansprekend beeld. Dan hoort ze stemmen tegen elkaar praten. Vol ongeloof staart ze naar het scherm. 

‘Je moet haar vragen!’ roept de één.

‘En dan?’

‘Dat meisje kan ons helpen. Ze houdt van dansen.’ De andere man sputtert nog wat tegen. ‘Sorry, maar hebben jullie het over mij?’ flapt ze er verbaasd uit en wijst naar zichzelf.

‘Inderdaad,’ zegt de man vrolijk. ‘Mijn naam is Graaf David van Landschot tot Walcheren. Aangenaam.’

Het gebeurt allemaal razendsnel; er verschijnt een hand uit haar computer. De graaf grijpt haar T-shirt vast en tilt Elin met een stevige greep door het gat, zijn wereld in. Elin probeert tegen te stribbelen, maar de greep is te sterk. Hijgend staat ze naast de twee mannen.

‘Wat moet dit?’ roept ze. ‘Wie zijn jullie? Wat moeten jullie van mij?’

‘Ik zei je het toch. Deze jonge dame kan ons niet helpen,’ zegt de ridder met de maliënkolder. ‘Ze wil niet. En geef haar eens ongelijk!’

‘Laten we nu eerst elkaar eens begroeten,’ zegt de graaf. ‘Dan zal ik je straks vertellen, jonge dame, waarom ik jou nodig heb. Je moet niet denken dat ik je er niet voor beloon, want voor het tonen van moed wordt een ridder altijd beloond.’

‘Mijn naam is Graaf Robert van Lanschot tot Walcheren,’ stelt de andere ridder zich voor en schudt Elin de hand.

‘Zeg maar gewoon Elin. Jullie zijn broers?’ vraagt ze overbodig. De ridders knikken.

‘Kunnen jullie mij vertellen waar ik ben?’

‘Jij zegt het,’ begint Robert.

‘Nee, jij. Jij kan dit beter,’ antwoordt David schoorvoetend.  

‘Jij hebt haar opgehaald,’ riposteert zijn broer. ‘Het was jouw idee.’

‘Het maakt mij geen fuck uit wie van jullie iets gaat zeggen, maar je doet het nu, anders ben ik ervandoor,’ zegt Elin. Ze heeft geen idee hoe ze terug moet komen naar huis, maar het klonk wel stoer.

‘Les 1 van “hoe word je een ridder: vloeken mag niet”’ spreekt David haar streng toe. Elin haalt onverschillig haar schouders op. Graaf Robert knipoogt naar haar. Ze lacht, ze mag hem wel. Uiteindelijk neemt hij het woord.

‘Je bent in Druma. Het land van de zonneschijn, zoals je ziet.’ Graaf Robert zwaait uitbundig met zijn armen. Het zonnetje schijnt op het gezicht van het meisje. Ze knijpt haar ogen een beetje dicht tegen de zon.

‘Nou, wat moet ik doen? Ik heb niet veel tijd. Ik moet een opstel schrijven,’ moppert Elin.

‘Als jij ons helpt, garandeer ik je dat je een tien krijgt,’ probeert Graaf David haar voor zich te winnen.

‘Je moet haar niks beloven, wat je niet waar kunt maken,’ zegt Graaf Robert. Zijn broer schudt zijn hoofd en mompelt een vaag antwoord, dat Elin niet kan verstaan. Ze wipt ongeduldig op haar voet. ‘Zijn jullie altijd zo van die sloompies?’

‘Nou, moet jij zeggen met je opstel,’ antwoordt Graaf David beledigd.

‘Haha, flauw, hoor,’ zegt Elin. ‘Nou?’

Ze kijkt indringend naar Robert, in de hoop dat hij zijn verhaal gaat afmaken. De ridder begrijpt haar blik en knikt haar ernstig toe. 

‘We willen dat je het gouden ei van Walk of Dance gaat halen,’ zegt hij.  

‘Het gouden ei van Walk of Dance?’ vraagt Elin verbaasd. Het meisje danst in een theatergezelschap. De grootste kattenkop van de groep heeft de hoofdrol in de musical “Het Gouden Ei van Walk of Dance” gekregen, terwijl ze er niets van bakt. Elin baalt hier nog van; ze had enorm veel geoefend en nu staat ze ook nog eens ergens achterin op het podium. Elin zucht en gaat op een boomstronk zitten. Ze legt haar hoofd in haar handen, terwijl haar ellenbogen op haar knieën rusten.

‘Je kent het verhaal toch?’ vraagt Graaf David na een tijdje.  

‘Natuurlijk ken ik het verhaal! Ik dans erin. Graaf David… Jij dus… hebt per ongeluk het gouden ei in de vulkaan laten vallen. Je roept de hulp in van het vulkanenmeisje om het ei terug te pakken. Maar jullie kunnen beter Benthe vragen. Die danst het vulkanenmeisje,’ zegt Elin. ‘Ik ben maar podiumvulling.’

‘We hebben haar gevraagd, maar ze wilde niet. Ze vond ons een stel idioten,’ zei Graaf David brommerig.

‘Je bent geen podiumvulling! Je bent een vulkanenmeisje en kan fantastisch dansen,’ zegt Graaf Robert. Elin is niet ongevoelig voor de twee ridders en heeft met hen te doen. Benthe kan inderdaad behoorlijk kattig zijn.

‘Help je ons? We hebben niet veel tijd meer. De vuurarenden worden wakker,’ dringt Graaf Robert aan.

‘Ik weet het,’ zegt Elin. Ze glimlacht veelzeggend. Zij kent het verhaal van buiten. De vuurarenden doen alles om het vulkanenmeisje tegen te houden. Het is tenslotte hún gouden ei. Terwijl de mannen ongeduldig op haar antwoord wachten, neemt ze de tijd hen te bestuderen. Ze zien er precies zo uit als in de musical: een versleten cape en laarzen met gaten in de zolen. Vergane glorie. Het gouden ei moet hen weer de status geven die ze eeuwen geleden hebben verloren. Het meisje knijpt eens in haar arm, maar ze kan dit onmogelijk dromen.

‘Dus als ik dat gouden ei pak, kan ik naar huis?’ vraagt ze voor de zekerheid.

‘Natuurlijk mag je dan naar huis. En zoals beloofd: je wordt beloond,’ zegt Graaf David en knipoogt.

‘O ja… een tien,’ zegt Elin. ‘Oké, waar is die vulkaan dan?’

Plotseling komt ze met een enorme bonk op haar bed terecht en knalt met haar hoofd tegen de muur. Ze kreunt en aait met haar hand over haar hoofd; ze glimlacht in zichzelf. Ze heeft het maar mooi geflikt. Het was niet moeilijk om het ei te pakken. Ze had de poten van een vuurarend gegrepen en zich in de vulkaan laten vallen. Vervolgens was ze via een ondergrondse gang bij het nest aangekomen. Het gekrijs van de arend had het meisje de weg gewezen. De vuurarend had gejammerd en geklaagd, toen ze het vulkanenmeisje herkende. Elin hield voet bij stuk, neuriede het betoverende lied en de arend viel in slaap. Ze had de reusachtige kont van de vogel opzij geduwd en het gouden ei gepakt. Terwijl ze terug rende, floot ze op haar vingers om de broers te laten weten dat ze eraan kwam. Via een touw was ze omhooggeklommen. Boven aan de krater van de vulkaan had ze gedanst. De dans van het vulkanenmeisje.

Elin ligt languit op haar bed, als ze haar moeder hoort roepen. De betovering is voorbij.

‘Elin!’ roept haar moeder, terwijl ze met twee treden tegelijk naar boven komt. De deur vliegt open. ‘Je ziet er verhit uit,’ zegt Rina.

‘Dat opstel,’ zegt Elin en wijst naar het scherm. Haar beloning verschijnt met een klik op het scherm.

‘Knap van je. Zeg, moet je luisteren. Gerrit belde net. Hij kreeg een telefoontje van de moeder van Benthe. Ze is door haar enkel gegaan. Ze zit in het gips. Gerrit vroeg of je morgen auditie wilt doen.’

Elin grijnst: de heren hebben haar dubbel beloond. ‘Tuurlijk doe ik morgen auditie. Hoe laat?’

"

Karin heeft voor mij een kinderboekje en een kort verhaal geredigeerd. Ze combineert haar kennis met haar liefde voor verhalen door je positieve feedback en goede tips te geven. Karin is niet alleen goed in wat ze doet, maar ook een fijn mens om mee te sparren. Ik kan haar van harte aanbevelen!

Janine Keijser

Enorm leuke sparsessie over mijn verhaal, de glazen bol voor de schrijfwedstrijd gehad. 
Bedankt voor de nieuwe inzichten, ideeën en tips. Ik ga er zeker mee door!

Monique Markus

Het is erg fijn om Karin als schrijfcoach te hebben. Ze is zowel meedenkend als kritisch en geeft fijne suggesties. 

Haar complimentjes maakte me enthousiast om het manuscript te herschrijven en ze haalde de fouten eruit, waar ik zelf blind voor was geworden. 

Super bedankt voor je hulp!

Zoë van der Weele

De werkwijze van Karin vind ik heel fijn.

Haar feedback wordt via de mail toegestuurd in een document en is heel uitgebreid en duidelijk.

Ook neemt ze nog telefonisch contact op om haar feedback toe te lichten.

Door haar feedback is mijn verhaal veel krachtiger geworden.

Lisanne Peters

Ik vond het echt heel erg leuk om met de wedstrijd mee te doen en heb ook veel aan jouw advies gehad. Ik ga zeker door met schrijven, al is het alleen voor mezelf.

Jolijn Grootendorst – Het Boekenbijtje

Ik won een sparsessie bij Karin toen ik meedeed aan een schrijfwedstrijd van haar. Het was een heel prettig gesprek, waarin ik merkte hoe gepassioneerd Karin is over schrijven en het helpen van andere schrijvers. Het was duidelijk te merken dat ze er veel plezier in heeft, en ze gaf goede tips en adviezen. Ik vond het gezellig om met haar te praten en sloot het gesprek af met een boost in zelfvertrouwen. Karin weet waar ze het over heeft, en is positief ingesteld. Dat maakt haar een hele fijne sparringpartner.

Emily Ringeling

De brainstormsessie die ik heb gehad was zeer behulpzaam! Ik heb veel tips gekregen over hoe ik het verhaal kon verbeteren. 
Deze tips heb ik natuurlijk toegepast. Ik vind persoonlijk dat door de tips het verhaal echt beter is geworden. 
Ik kreeg een document opgestuurd van mijn verhaal met alle tips erin. 
Door dit uitgebreide document kon ik de tips makkelijk toepassen. Het was een mega fijn gesprek waar ik erg veel aan heb gehad! 
Lisa Roskammer 

Karin heb ik leren kennen als kattenmens. Ze is poeslief in het luisteren naar moeite die je hebt om iets op te schrijven, maar als ze het te pakken heeft, zet ze al haar nagels erin. Ze bewerkt, gooit het overhoop, speelt ermee, tot ze ziet dat jij ermee verder kunt. Dank je wel Karin, voor wat je hebt gedaan bij het verwerken van de boeken!

Gijsbert van de Sluijs

Karins manier van werken is heel motiverend. Haar tips, suggesties en ideeën zijn een inspiratie. Soms is het net alsof ze mijn personages beter doorziet dan ik.

Rowena de Wit

Karin nam de tijd om mijn manuscript te lezen en zag steeds nieuwe aanknopingspunten om te verbeteren. Ze wist mij telkens te motiveren om te blijven schrijven door haar enthousiasme en betrokkenheid. Ik heb veel aan haar coaching gehad.

Saskia van Veen

Karin is een inspiratie voor alle fantasy schrijvers. Karin creëert een fantasy wereld buiten de kaders om. Ze houdt zich niet aan de traditionele regels van dit genre en motiveert andere schrijvers om een eigen unieke wereld te bouwen.

Fatimah Ali – know-yourmagic.com

Ik ben met Karin in contact gekomen toen zij een vormgever nodig had voor haar fantasyboeken. We hadden meteen een klik, wat resulteerde in fijn en persoonlijk contact. Ik heb vooral genoten van onze co-creatie, waar Karin’s verhalen en mijn visuele interpretaties constant met elkaar in gesprek waren.

Lisanne Versteeg

Ik heb Karin leren kennen als een super enthousiast, gedreven en positief ingestelde coach. Als je het even niet meer weet, luistert ze naar jou en geeft bruikbare tips en adviezen. Door haar creativiteit en fantasie kan ze zich makkelijk verplaatsen in jouw verhaal en doodgelopen plot weer op gang te helpen. Dit doet ze door jou duidelijk een spiegel voor te houden en door structuren te bieden. Geduldig helpt ze je weer verder, zodat je met een YES weer vrolijk verder gaat.

Maarten Moll

Karin heeft mij enorm geholpen met mijn boek. Ze heeft ernaar gekeken en mij geholpen om een uitgever te vinden.

Ik ben heel dankbaar voor de hulp die ze me heeft gegeven.

Ilse Baars

Of bel direct

06 – 48641468

Locatie

Oude Huijbergsebaan 299
4625 CK
Bergen op Zoom

Openingstijden

Maandag t/m vrijdag 09:00 uur t/m 15:30 uur, zaterdag van 09:00 – 12:00 uur, zondag gesloten.

error: Content is protected !!